24 september - 6 oktober 2010 - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Yentl America - WaarBenJij.nu 24 september - 6 oktober 2010 - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Yentl America - WaarBenJij.nu

24 september - 6 oktober 2010

Door: Webmaster Yentltje

Blijf op de hoogte en volg Yentl

06 Oktober 2010 | Australië, Brisbane

Lieve allemaal,

Ik was gebleven bij vrijdag 24 september. We hebben in Innisfail een lunchstop gemaakt en genoten van de Olivieri's Deli, waar ik een heerlijk broodje heb gegeten! Ze verkochten er ook Nederlandse producten! Verder waren er veel art deco gebouwen, grappig om te zien. We hebben de Cane Cutters Way naar Mena Creek genomen, om daar eigenlijk het Paronella Park te bekijken, waar mooie oude gebouwtjes te zien zijn. Maar de toegangsprijs vonden wij erg duur, dus hebben we via de zijkant toch een deel bekeken. In El Arish een gratis kampeerplekje gevonden.

Zaterdag 25 september naar de Tully Sugar Mill, daar netjes op tijd en goede kleding aan. Wij waren wel nieuwsgierig hoe ze van al dat suikerriet naast de weg suiker maken. Dus wij in het kantoor van de tourgidsdame wachten op nog wat mensen. Ze was heel erg aan het trillen, dus Saskia en ik herkende de symptomen van Moora. Namelijk alcohol nodig... Toen iedereen er was begon ze met de geschiedenis en daarna zouden we de fabriek in gaan. Ja inderdaad zouden...Ze voelde zich niet goed en er was al een week geen tour gegeven en ze kon het niet.... Ze dacht dat ze ging flauwvallen, dus 1 van de gasten op zoek naar een collega van die tourgids en dat was het einde van de tour voor ons...Dus zijn we maar doorgereden via Cardwell naar de Murray Falls en daarna de Jourama Falls. Bij die laatste moesten we door water wat over de weg lag, erg spannend! Bji Ingham bij de Mac een '50 cent ice' gehaald (hij blijft erin hoor Bart!). Bij de BP Truck Stop gratis overnacht.

Zondag 26 september de auto op de parkeerplaats laten staan voor de dag en de personenferrie naar Magnetic Island genomen. Wat een kots ritje was dat, gelukkig konden wij het binnen houden! Daar eerst de bus genomen naar Koala Village. En ja de naam zegt het al, daar hebben we een dierentour gedaan. We hebben een freshwater turtle geaait, zwarte kakatoe op m'n arm gehad en met m'n mond zonnebloemzaadjes gevoerd, verschillende lizards & dragons vastgehouden, een krokodil vastgehouden, een koala vastgehouden en geaait en nog een slang omgehad! Al met al een drukke dieren tour dus! Daarna door naar Horseshoe Bay, daar was een minimarktje met een standje met Poffertjes en Nederlandse snoepjes!!!! Whoohoo!! We hebben van de zon genoten in Nelly Bay en Alma Bay! Terug in Townsville hebben we een drankje gedaan bij The Exchange Hotel. Natuurlijk kom je in Townsville op straat een Hotello tegen!!! Wat is de wereld toch klein!

Maandag 27 september zijn we in Ayr geweest, daarna naar Bowen voor de Big Mango. Maar gelukkig hadden ze daar nog een spannende gebeurtenis gehad, namelijk een groot deel van de film Australia is daar opgenomen op een speciaal gebouwde set. Dus dat was een leuk weetje! In Airlie Beach op de camping Seebreeze overnacht.

Dinsdag 28 september gingen Babette en ik na rustig aan op de camping naar de Lagoon lopen via de boardwalk. Dat was wel een eindje lopen in de hitte, maar het was wel erg leuk om te zien hoe de rijken daar wonen! Saskia was vandaag een zeiltocht bij de Whitsundays aan het doen. Babette en ik hebben een heerlijk broodje bij de Deli gehaald en die bij de Lagoon opgegeten, heerlijk in het zonnetje op ons handdoekje! Na nog een mega ijsje zijn we gaan internettten.

Woensdag 29 september hebben we de was gedraaid in Mackay. Helaas begon het toen echt met bakken uit de hemel te vallen! Dus ben ik naar de auto gerend heb die voor de deur geparkeerd voor de dames! Maar ik lag helemaal in een deuk want natuurlijk deed de ruitenwisser niet wat hij moest doen! Dus ik uit de auto en dat ding proberen te maken! Dus ik was totaal doorweekt, gelukkig nog een droog shirtje makkelijk kunnen pakken. Wat een humor! hihi, hoezo altijd mooi weer in Australie! Via Sarina naar het dorp Marlborough, daar bij het Marlborough Hotel goedkoop in de tuin overnacht en ook maar een drankje aan de bar gedronken, want het regende nog steeds of was het alweer...

Donderdag 30 september zijn we naar Rockhampton gereden. Helaas niet via het andere sigarettenmerk Gladstone. Maar we zijn via Ambrosse, Calleiopy en Miriam Vale gereden. Allemaal weer nietszeggende dorpen. Het leuke was wel dat we via Gin Gin naar het dorp van de rum gingen, namelijk Bundaberg! Helaas net te laat voor de laatste tour door de rum distillery, dus bij het Sharon Nature Park gratis overnacht. Gelukkig al wat droger vandaag!

Vrijdag 1 oktober de eerste tour door de Bundaberg Rum Distillery gedaan. Bundaberg is de bekenste en meest gedronken rum in Australie! 96% van de rum die ze maken wordt verkocht in Australie, 3% in Nieuw Zeeland en maar 1% gaat naar de rest van de wereld! Rum wordt gemaakt van het afvalproduct van de suikerproductie, te weten malasse. Daar hebben ze een hele schuren van vol. We hebben het geproeft en het heeft een dropsmaakje, en ja het wordt ook gebruikt in drop. Verder hebben we het hele proces gezien, de vatenschuur en hoe ze het in de fles stoppen en die labellen. Ik vond het echt superleuk om te zien! Je mocht zelfs 2 drankjes drinken, maar rum is toch nog steeds niet mijn ding. Ze hebben hier in Australie veel RTD's(Ready To Drink's, maar dat wisten jullie al, toch? Dat had ik al eerder verteld). Natuurlijk ook veel Bundaberg RTD's en zelfs dat is wel helemaal nieuw Rum&Cola van de tap! Daarna via Childers naar Hervey Bay, daar op de goedkopen Colonial Village YHA Camping gestaan. De Night Markets waren vreselijk, maar ze hadden wel goedkope dadels! Zelfs nog een vosje gezien!

Zaterdag 2 oktober, Leidens Ontzet! En omdat ik dat mis, wat ik echt heel jammer vind ben ik vandaag ook iets leuks gaan doen. Namelijk Whale Watching! Babette en Saskia zijn naar Fraser Island gegaan, maar dat is het grootste zandeiland van de wereld, dus niets voor mij... De Tasman Ventures Whale Watching Tour was echt geweldig! Eerst zagen we 3x een moeder met kalfje rusten, maar gelukkig daarna twee mannetjes walvissen en een moeder met kalfje die heel veel aan het 'breachen' was. Dan propelt ie het lichaam uit het water omhoog en crashed ie op z'n rug op het wateroppervlakte! Een van de volwassenen sloeg met zijn vin op het water en ze deden zelfs 'spy hops' om ons te bekijken! Ook hebben we een mannetje horen zingen via de onderwatermicrofoon.
Echt supergaaf om te zien van dichtbij! Ook sexende schildpadden gezien, maar blijkbaar lagen die er met de tour van gister ook al... En nog dolfijntjes gezien ver weg in de golven! Al met al had ik dus een leuke dag buiten Leiden!

Zondag 3 oktober, Leidens Ontzet! Vandaag naar Maryborough, de geboorteplaats van PJ Travers, de auteur van Mary Poppins! Erg schattig dorpje met een heel leuk en lekker snoepwinkeltje! Gelukkig net als op Leidens Ontzet snoep dat je normaal ook niet eet of koopt!
Noosa was een dorp aan zee voor de rijken, dus snel door naar de gratis camping, hihi.

Maandag 4 oktober, ja hoor ik ben er niet en er is een extra dag Leidens Ontzet! Dus weer een leuke dag gepland in Australie, namelijk de Australia Zoo van Steve Irwin, The Crocodil Hunter! Daar een olifant gevoerd, koala geaait (krijg er geen genoeg van, ze blijven schattig), een kangaroo geaait en gevoerd! Ook de must-see show bekeken, was erg Amerikaans opgezet, maar wel leuk om te zien. Helaas werd uit deze dag niet enorm duidelijk dat Steve eigenlijk in 2006 door een pijlstaartrog om het leven is gekomen, ze doen net alsof hij nog leeft. Verder kom je Bindi echt overal tegen en dat is een beetje jammer, dat is de dochter. De merchandise is echt verschrikkelijk! Ook is het allemaal vreselijk duur! Gelukkig zijn de dieren gered uit nare situaties en hebben ze hier grote verblijven die er goed uit zien. Al met al vond ik het een leuke dag en heb ik er zeker van genoten!

Dinsdag 5 oktober zijn we aangekomen in Brisbane. Een leuke stad met veel oude, maar ook veel nieuwe hoogbouw. Dus erg mooi en vreemd om die tegenstellingen door elkaar heen te zien! We hebben besloten dat het goedkoper is om op de camping net buiten de stad te zitten en de bus naar de stad te nemen. In het centrum naar de Botanical Gardens geweest, nog wat must-see gebouwen gezien en toen een biertje gedronken in het Belgische biercafe 'Brasserie Brussels'! Daarna bij Vapiano gegeten, en degene die Den Haag kennen weten dat daar ook een Vapiano zit, dus Babette en ik waren erg blij! Verse antipasti, pasta of pizza! Heerlijk!

Woensdag 6 oktober op de camping opgeruimt, aangezien Saskia ons morgen gaat verlaten. Ze gaat WWOOF'en (Willing Workers On Organic Farms), dat houdt in dat ze gaat werken op een boerderij voor kost en inwoning. In de middag nog wat in de stad gelopen, zelfs een kathedraal gezien in neo-gotische staat die pas vorig jaar af was, de St John's Cathedral. Maar (nu komt het) ze waren al in 1901 begonnen met bouwen. Het bouwen ging verder in 3 stadia 1906-10, 1964-68 en 1989-2009! Maar waarom, geen idee dat vertelt het verhaal niet...
Dus, rare stad, maar wel erg leuk en interessant!

Vanaf morgenmiddag gaan Babette en ik dus samen verder, maar dat zal ik bewaren voor het volgende verhaal, dat ik waarschijnlijk in Sydney ga schrijven. Daar ga ik ook samen met Babette en Jennifer mijn verjaardag vieren!

Tot de volgende keer!

Groetjes!

• 06 Oktober 2010 - 15:16

Jos:

hoi Yentl.Bij deze wensen wij jou een heel fijne verjaardag en een supergezellige dag.Gr.en een dikke kus.Jack en Jos.

• 06 Oktober 2010 - 15:16

Jos:

• 06 Oktober 2010 - 16:46

Marlies & Eric:

Hé Yentl! We hebben je gemist bij de optocht en de hutspot. Alvast hartelijk gefeliciteerd, want vrijdag zijn we er niet. Liefs uit Leiden, M&E

• 06 Oktober 2010 - 16:46

Marlies & Eric:

• 06 Oktober 2010 - 22:14

Rob Weenink:

Hoi Yentl,

Alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Maak er een leuke dag van bij de Aussies. Helaas heb je een keileuk leidens ontzet gemist. Maar niet getreurd. Volgend jaar is er vier dagen feest vanwege een jubileum van de 3 octobervereeniging! Dus dan kan je de schade ruim inhalen!

Groetjes Rob ( van de Kapperszaak)

• 07 Oktober 2010 - 07:28

Mieke:

Yentl, gefeliciteerd! Ik hoop dat deze dag nog leuker wordt dan de afgelopen dagen!

• 08 Oktober 2010 - 08:03

Martijn:

Hé Yentl! Gefeliciteerd met je verjaardag! Maak er een onvergetelijke dag van! Ik hoop trouwens dat mijn kaartje op tijd aankomt/is aangekomen! ;-)

• 08 Oktober 2010 - 11:02

Roma:

Hey Yentl,
    Van harte en een fijne dag vandaag :-)
    Kus

• 08 Oktober 2010 - 16:15

Monique:

Hoi Yentl,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, ik had je al een berichtje op Hyves gezet maar ik weet niet hoe vaak je op hyves kijkt.

Groetjes Monique

• 09 Oktober 2010 - 05:46

Sas:

whoe! ik denk dat jij heeeeeel blij bent met hel lezen dat er volgend jaar weer 4 dagen leidens ontzet is:) ben blij voor je!:D

xxxx ook voor babet!

• 10 Oktober 2010 - 00:28

Priscilla & Roel De Meijer:

Hey meis!

Ook jij een leuk verhaal ;) vooral je avontuur met de walvissen, heel gaaf! Leuke foto's ook, zie mijn hyves... dan herken je 1 van jouw foto's direct :P En was Mammino's lekker?? :D

Veel plezier alvast met je verjaardag vieren.

X