15 - 21 december 2010 - Reisverslag uit Perth, Australië van Yentl America - WaarBenJij.nu 15 - 21 december 2010 - Reisverslag uit Perth, Australië van Yentl America - WaarBenJij.nu

15 - 21 december 2010

Door: Yentl

Blijf op de hoogte en volg Yentl

27 December 2010 | Australië, Perth

Lieve allemaal,

ik was gebleven bij dinsdag 14 december waar Saskia en ik aan onze laatste Australie Roadtrip met Charlie Junior zijn begonnen. We zijn een eindje op weg gegaan om op de Barrachopin Centenary Park te overnachten.

Woensdag 15 december zijn we doorgereden naar Kalgoorlie, daar hebben ze de beroemde superpit. Dat is eigenlijk een groot diep gat in de grond waar ze goud mijnen. Ik geloof dat het 500 meter diep is het gat. Helaas waren de auto'tjes niet aan het rijden, want die dingen zijn in het zicht in die superpit mini! Maar in het echt heel groot! We zijn doorgereden uit de grote stad van Kalgoorlie naar Menzies, daar bij de 'I' gekeken en doorgereden naar het zoutmeer met kunstpoppetjes, Lake Ballard. Jammer genoeg was het 50 km rode gravelweg...Daar aangekomen waren er heel veel vliegen. Ook was er een informatiebord dat zei dat we ons bij het tankstation moesten melden in Menzies als we wilden overnachten (uhm dat is 50 km terug over die rode gravelweg...niet dus). Op het bord stond ook dat je je aan het track moest houden over het meer. Lopen op het meer was erg vreemd, zout vermengt met rode modder en om de zoveel meter een roestig apart poppetje, maar geen track... Daar als enige (helaas wel met de vele vliegen) overnacht.

Donderdag 16 december vroeg vertrokken, auto schoongemaakt van binnen en van buiten. Via veel binnendoor weggetjes zijn we 's avonds aangekomen in Moora. Ja, Saskia en ik hadden niet gedacht dat we hier nog zouden komen, maar we waren toch wel nieuwsgierig, hadden de tijd en een uitnodiging voor Veronique haar 24ste verjaardag op de 17e. Veronique zit nu al 9 maanden in Moora. Zo heeft ze het minimale van 3 maanden op een fruitboerderij kunnen werken voor haar 2e jaarsvisum. Na haar verjaardag gaat ze naar Thailand en Cambodia om vervolgens nog een jaartje Australie te doen.
Saskia en mijn eerste stop was natuurlijk het Moora Hotel, de auto achter geparkeerd en ja hoor dat zat Ian, de mede-eigenaar. Hij moest even 2x kijken en vond het erg gezellig om ons te zien en we hebben een aantal uur zitten praten. Tja Moora lijkt een klein dorp, maar als je langer kijkt zie je dat het eigenlijk best een kleine stad is... Veel roddels en verhalen... Onderstaand stukje is hoe Moora zichzelf promoot:

" Moora is located less than two hour's drive to the north of Perth. It is a thriving town, nestled amongst a diverse range of economic opportunities including horticulture and livestock developments. It is also strategically located between two of the State's most popular tourism attractions – New Norcia and the Pinnacles. Moora is the largest inland service centre between Perth and Geraldton, providing services to a population catchment of 6,000 residents within a 100km radius. Moora boasts five commercial banks, two primary schools, Senior High School, Pharmacy, Dentist, Doctors, District Hospital, commerce and retail sectors and community recreational facilities.
With the services and facilities Moora offers it is an ideal country town to raise a family, set up a business, invest or simply retire."

Natuurlijk moesten we ook Veronique gedag zeggen en die was in Drovers te vinden. Dus zijn we even naar de overkant gelopen. Wat is het raar om daar weer te lopen en wat nog veel vreemder is, is dat iedereen het normaal vindt dat je er bent. Veronique vond het super om ons weer te zien en Nederlands te praten!

Vrijdag 17 december. Saskia en ik vonden het erg vreemd om wakker te worden op het parkeerterrein van het Moora Hotel. Waar trouwens, behalve Ian, niemand meer werkt uit onze tijd. Ja oke, op Tracy na in het kantoor, maar zij kan onze laatste payslip niet eens printen, dus die telt niet. Zac en Flick (bottleshop manager en hotelmanager) zijn in onze tijd al terug naar Esperance gegaan. Jono is bij de gym gaan werken en daar spreekt niemand meer mee. Matt (werkte in de Bottleshop) is naar Perth voor zijn studie. Rachel (keukenhulp) wacht op een baan bij de bank. Chappy (nieuwe hotelmanager) is ergens anders gaan werken, enzovoorts... Er werken nu alleen maar lokale mensen. Het is heel raar om de meiden, die altijd helemaal dronken en stoned aan je bar te hebben gehad, je nu serveren. Maar blijkbaar gaat het zo goed, het is in elk geval een stuk goedkoper dan backbackers! Sarah (andere eigenaar) en Ian hebben veel gedaan om het leefbaarder te maken, ze doen erg hun best!
Voor lunch werden we gevraagd door Veronique om met Emily, Reese en haar te lunchen bij een nieuw tentje wat net een week open was. Dat was gezellig. Daarna nog wat met Saskia door het dorp gelopen en de enige die vroeg wat we in godsnaam deden in Moora was de altijd behulpzame dame van de 'I' en telecentre.
Andre belde (vaste gast en zal ons altijd beschermen) wat we terug in Moora deden! Later kwam hij naar de pub met Tim (hij was voor Saskia kwam weggegaan uit Moora), dat was heel gezellig! Daar hebben we een aantal uur mee zitten praten. De reden dat zij (nog/weer) in Moora zijn is goed werk, maar ook soort van wegvluchten van het andere leven dat ze hebben met ex en kids...
Daarna moesten we ons natuurlijk nog wel laten zien op het feestje van Veronique en haar vriendinnetje Courtney. Dat was een tuinfeestje met BYO (Bring Your Own drank e.d.), een DJ, een buitentoilet(!) en heel veel onder de 18jaar, maar gelukkig ook 'ouderen' waar ik er een aantal van ken. Ik heb aan hen gevraagd waarom ze in Moora zijn als je hier niet geboren bent, hun antwoord was goed en veel werk, anders waren ze al weg gegaan. Met veel knuffels afscheid genomen van Veronique. Toen voor de laatste keer in de auto slapen...

Zaterdag 18 december vroeg wakker, auto opgeruimd, afscheid van Ian genomen en via Bindoon Bakery (erg lekker!) naar Perth. Daar in Guildford naar de Nederlandse winkel 'All Sorts' op James Street. We hadden namelijk nog veel oranje/Nederlandse spullen van Queensday en het WK, nogmaals super bedankt! De meneer in de winkel was er helemaal blij mee! Hij ging gelijk dingen in z'n winkel ophangen! In Perth naar het YHA hostel en bij Myer (grote winkel) even bij Santaland gekeken om een kerstgevoel te krijgen! Saskia en ik zijn nog naar de bios geweest!

Zondag 19 december uitgeslapen en toen bij de foodcourt lunchen met Saskia. Rond half 5 namen we de speciale trein naar Patterson Stadium, Subiaco Oval voor het concert van U2. In het voorprogramma stond Jay-Z, erg leuk om een keer mee te maken! Het was een mega goede show en daarmee een mooie gezellige avond!

Maandag 20 december Junior verkocht... Het was zo ver, een goed bod en toen was ie weg...
Saskia's vrienden Koen en Linda (ja inderdaad Nederlands) zijn hallo komen zeggen. We zouden gezellig met z'n alle op Northbrigde Piaza de film The Polar Express kijken, maar het regende al de hele dag (tja toch niet altijd goed weer in Australie, ook niet in hun zomer). Gelukkig was het droog, dus toch met alle picknickspullen naar de Piaza. Hebben ze het programma omgegooit, zitten we naar de Grinch te kijken... Toen ging het weer regenen, dus hebben we de rest van het eten in het YHA opgegeten.

Dinsdag 21 december uitgecheck bij het YHA en met Koen, Linda en Saskia naar de camping.

Dat was het weer voor nou, anders wordt het een veel te lang verhaal. O ja voordat ik het vergeet, met al die sneeuw en poststakingen zou ik het zonde vinden als de post niet meer bij mij aan komt, dus stuur alles vanaf nu weer gewoon naar Kaiserstraat 11, 2311GN Leiden. Dank jullie wel voor de kerstkaarten die ik al heb ontvangen, ik ga ze met kerst lezen! Oma heeft me zelfs een heel kerstpakketje gestuurd! Dank jullie wel!

Groetjes

• 28 December 2010 - 04:01

Saskia:

leuk verhaaltje weer hoor, komt er ook nog een nieuw verhaaltje? :)

xxxxx

• 28 December 2010 - 15:20

Kimmie:

leuk leuk leuk om weer te lezen hihih
    heel veel plezier (want voor je het weet
    ben je weer in Nederland!)
    en alvast een fijne jaarwisseling!!
    kusjes

• 28 December 2010 - 18:13

Priscilla & Roel De Meijer:

Hey meis!

Leuk om te lezen dat je nog steeds gezellige dingen meemaakt... en gedag zeggen tegen junior en moora horen er helaas bij... maar dat betekent dat je ook weer dichterbij komt om ons allemaal hallo te zeggen hier in NL ;) denk daar maar aan :D

Veel plezier nog en tot snel!

X

• 29 December 2010 - 11:53

Martin Bull:

Beste Yentl, leuk om te zien hoe het gaat met je. Fijn jaar wisseling, mvrge Martin Bull

• 02 Januari 2011 - 04:54

Chantal:

Hey Yentl!!!

Ik heb je verhaal weer gelezen hoor. Nog 25 dagen en dan ben je terug in NL, spannend... Zin in? Of nog helemaal niet? Dennis en ik zijn inmiddels verhuisd, we zitten maar 5 straten verder dan ons oude huis, dus nog steeds in Zoetermeer. Den en ik hebben ook nog een ander nieuwtje, Dennis heeft mij op kerstavond ten huwelijk gevraagd, dus in 2011 gaan wij trouwen...
    Anyway, verder heb ik geen nieuws... Veel plezier nog de laatste paar weken!!!
    Tot snel!!!

Groetjes Chantal (& Dennis)