5 - 25 januari 2011 - Reisverslag uit Hua Hin, Thailand van Yentl America - WaarBenJij.nu 5 - 25 januari 2011 - Reisverslag uit Hua Hin, Thailand van Yentl America - WaarBenJij.nu

5 - 25 januari 2011

Door: Yentl

Blijf op de hoogte en volg Yentl

24 Januari 2011 | Thailand, Hua Hin

Lieve allemaal,

Dank je wel voor de leuke reactie op mijn tussenstop voor de feestdagen!

Op dinsdag 4 januari ben ik na het afscheid van mijn familie weer op weg gegaan. Bij de incheckbalie van Emirates werd me verteld dat ik geen raamstoel had, dat leek me erg leuk aangezien ik op Dubai een tussenstop had. Maar ze had me een andere goede plaats bezorgd, aan het gangpad en jammer genoeg net niet in Business Class... Na wat films, een korte tussenstop op Dubai, nog wat films later was ik in Bangkok. Dit keer niet voor een korte tussenstop, maar voor een echte reis.

Op woensdag 5 januari stond Saskia al een tijdje met mijn bagage op me te wachten en toen zijn we naar het Narai Hotel gegaan. 's Avonds maakten we kennis met de groep waarmee we de komende 7 a 8 dagen zouden doorbrengen. Het was een zeer uiteenlopende groep qua karakters en leeftijd. Ook onze Nederlandse gids was Gilles (spreek uit als Giel) en onze Thaise gids was Waew (spreek uit als Wel) ontmoet. Zij heeft een maand in Nederland onze taal geleerd.

Donderdag 6 januari was de wake-up call al om 6:30u, om 8u op weg naar de Grand Palace met de Tempel van de Smaragden Boeddha. Dat is de meest vereerde Boeddha van Thailand. De naam geeft de verkeerde indruk, want het beeltje is gemaakt van groene jade. Het heeft altijd een gewaad aan, nu is het voor de winter. Anders is het voor het zomerseizoen of het regenseizoen. Waew heeft veel uitgelegd over het paleis, het enorm belangrijke koningshuis, de gebouwen en over het Boeddhisme van Thailand.
Nadat we over een markt in Chinatown hebben gelopen zijn we bij een boetiek hotel gestopt voor de buffetlunch. Daarna terug naar het hotel voor een paar uur niets, totdat we naar het diner gingen. We hebben eerst in de Baiyoke Tower genoten van het uitzicht over Bangkok. Wat een grote stad! Na het buffetdinner zijn we naar het Calypso Caberet gegaan, waar 'niets is wat het lijkt'...

Vrijdag 7 januari weer vroeg weg, koffers mee en op naar de wereldberoemde en nu o zo toeristische Floating Market in Damnoen Saduak. Het was wel leuk dat Saskia geintervieuwd werd door schoolmeisjes. Verder erg jammer dat we op de kant liepen en er dus niet met een bootje doorheen voeren. Helaas zeer toeristisch. Door naar de Erebegraafplaats in Kanchanaburi. Hier liggen de slachtoffers van de aanleg van de Birmaspoorlijn. Bij de Bridge over River Kwai een setlunch, met natuurlijk uitzicht op de brug en de rivier. Ook nog een stuk met de trein gereden over de Death Reailway, dat was erg indrukwekkend met diepe afgronden en een Boeddha beeld verstopt in een grot! Bij het Pung Waan Yai Resort & Spa een dinerbuffet aan het zwembad. Erg relaxt en mooi resort!

Zaterdag 8 januari vroeg weg naar Ayutthaya, dit was vier eeuwen lang de hoofdstad van het toenmalige koninkrijk Siam. Net buiten de stad op een bootje gestapt en naar het Werelderfgoedlijst vermelde UNESCO Historical Park gevaren. Het was erg interessant om te zien hoe belangrijk de rivier voor de Thaise bevolking is. Bij de Tempel van de Overwinning, Wat Chai Wattanaran, uitgestapt en rondgelopen. Veel Boeddha's zonder hoofd gezien, deze zijn afgehakt lang geleden door de Birmezen tijdens de oorlog die er was. Na een buffetlunch in een prachtige tuin, Tianna Garden Village, even gestopt bij Khao Nor met de vele langstaartapen. In het Viang Tak Riverside Hotel een setdiner met Karaoke. De karaoke was geen succes voor onze groep, hoewel er toch een dame dapper genoeg was om alleen een liedje te zingen. Een andere dame probeerde de groep mee te krijgen, maar wist alleen Gilles en Waew op het podium te krijgen.

Zondag 9 januari op naar de Bhumibol Dam, dit is de grootste stuwdam van Thailand. Helaas waren er veel zieken in de bus, waaronder Saskia. Naar de Wat Phra That Lampang Luang, tempel, waar ik met Suzanne en Marina (van de groep) netjes 3 rondjes om het heilige bouwsel heb gelopen met onze handen gevouwen in de Wai. We hebben ook netjes geknield en gegroet naar de Boeddha, zoals Waew ons dat geleerd had. Een oudere Thaise dame was trots op ons! Bij Lampang River Lodge een buffetlunch en door naar Chiang Mai voor de apotheek, die zich gelukkig dicht bij het hotel bevond. Het hotel met de naam... Pornping Tower Hotel... Ja echt... De zieken hebben we in de hotelkamer achtergelaten en we hebben een setdiner gekregen in The Gallery Restaurant. dat was een mooi restaurant met goed Thais eten.

Maandag 10 januari voelde Saskia zich beter, gelukkig maar! Dus zijn we met de groep mee gegaan naar de Doi Suthep Bergtempel, deze staat op 1045m hoogte. Ik vond dit persoonlijk de mooiste tempel met de mooiste Boeddha's! Na alle geluksdingen te hebben uitgevoegd zijn we met de groep naar Borsang gegaan. Daar hebben we een zilverbewerkingsfabriekje, zijdefabriekje, edelstenen showroom en een paraplu fabriek gezien. De laatste vond ik het leukst, ze maakten de paraplu helemaal zelf, om ze vervolgens te beschilderen met de mooiste dingen! Na een paar uur rust in het hotel, zijn we met een aantal Songtaew taxi's naar een ander resort gegaan voor een Moekratha, of te wel Thaise BBQ. Dat was zeer gezellig!

Dinsdag 11 januari zijn we naar het olifantenkamp gegaan, daar natuurlijk op de olifanten gereden en gezien hoe veel verschillende dingen ze kunnen, zoals voetballen en schilderen. Dat ritje op de olifant was echt onvergetelijk, erg leuk! De buffetlunch in de orchideenkwekerij Bai was weer lekker. Ze kweken 500 verschillende orchidee soorten! Na een dorpsschooltje te hebben bekeken en wat rust bij het hotel zijn we naar een Kanthoke Diner geweest. Helaas niet ons soort eten en de traditionele Noord Thaise dansen zijn ook niet helemaal ons ding. 's Avonds met Suzanne, Mat en Saskia over de avondmarkt gelopen. het was erg druk en dat afdingen is ook niets voor mij...

Woensdag 12 januari hebben we een leuke, interessante fietstocht in de buurt van Chiang Mai gedaan. Helaas wel zadelpijn, maar we zijn langs een dorpje gekomen dat gesponsord wordt door Oxfam Novib. Daar wonen allemaal gehandicapten en maken daar kaarten en andere creatieve dingen. Erg leuk om te zien dat de mensen, ook al zijn ze verbannen uit het leven, hier gelukkig zijn. Een half uurtje verder fietsen zijn we op bezoek geweest bij een familie die snacks maakt die op de markt verkocht worden. Het zijn bamboo staven waar ze rijst en kokosmelk in stoppen. Dat leggen ze in het vuur en daarna maken ze de staaf mooi door hem te schillen. Het kost veel werk en veel tijd, maar elke dag maken ze ongeveer 2000 van die staven. Daar krijgen ze een beetje geld voor, waar ze van kunnen leven met de grote familie. Lunch kregen we van twee Thaise dames die een klein restaurantje in de buitenlucht hadden, het was echt heerlijk! 's avonds met John, Els, Suzanne, Mat, Saskia en ik bij Duke's pizza gegeten en nog op de avondmarkt gekeken.

Donderdag 13 januari hebben we in alle vroegte een offer aan de novis gebracht (een monnik onder de 20 jaar). Dat was een unieke ervaring! Na het ontbijt meerendeel van de groep uitgezwaait zij gaan nog een aantal dagen verder in twee verschillende groepen, te weten Klassiek Thailand en De Geheimen van Thailand. Saskia en ik met nog een ander stel, Paul en Betty, hadden Thailand in Vogelvlucht. Dus voor ons zit het er bijna op. Vandaag hebben Saskia en ik Jane gespeelt in de Jungle. We gingen tokkelen, het was leuk, maar duurde bijna de hele dag! 's Avonds nog met Paul en Betty bij Duke's gegeten en over de avondmarkt gelopen. We zagen zelfs vliegende lampionnen en vuurwerk!

Vrijdag 14 januari helaas afscheid van Paul en Betty en na een bijna mislukte transfer, toch in de trein naar Bangkok. Dit was een ervaring op zich met veel rijstvelden en duurde zelfs 13,5 uur. Terug in Bangkok naar het Narai Hotel, heerlijk bekend met goed internationaal eten!

Op zaterdag 15 januari hebben we veel winkels en marktjes bekeken. En op zondag 16 januari hebben we door Bangkok gelopen en de Wat Pho bezocht met de grote liggende Boeddha. Erg mooi! Deze Boeddha is 46 meter lang en 15 meter hoog! Bangkok is echt heel groot en in de paar dagen dat we er nu zijn geweest hebben we al veel gezien en gedaan, maar er is nog zoveel meer te beleven!

Op maandag 17 januari na het ontbijt zijn Saskia en ik naar het Rembrandt Hotel verhuisd, aangezien mam en haar beste vriendin Angeline aankwamen in Bangkok. Erg leuk! Natuurlijk hebben we eerst met z'n vieren een winkel gevonden waar we wijn, crackers en kaas hebben ingeslagen. Wijn is relatief duur in de hotels en restaurants, dus beter uit de supermarkt halen. Deze winkel had veel producten die Saskia en ik kenden uit Australië!

Weer vroeg wakker worden op dinsdag 18 januari om vanaf The Grand China Princess Hotel de fiets/boot tocht van Co van Kessel te doen met z'n vieren. Onze gidsen waren de Nederlandse Björn en de Thaise Andy, helaas vertelde ze helemaal niets. Dit in tegenstelling met fietstocht in Chiang Mai. De route was leuk en de lunch was goed, maar de tocht zou helemaal compleet zijn als er een beetje uitleg zou zijn over bijvoorbeeld het Boeddhisme, Koningshuis, Thaise bevolking. Na de fietstocht met z'n vieren in een tuk tuk, dat is best vouwen en proppen! Gelukkig niet zover, want de bloemenmarkt ligt naast China Town. Er zaten heel veel mensen bloemenkransen te rijgen. Deze worden gebruikt als offer aan de Boeddha's, gelukshuisjes en als geluksbrenger aan de achteruitkijkspiegel. Toch maar een gewone taxi naar het paleis. Een sarong gehuurd en mam en Angeline alle pracht en praal laten zien. Saskia en ik hebben ons best gedaan om veel van de informatie die Waew ons had verteld over te brengen. Tijdens een ijsje mocht de sarong even omhoog, herlijk even luchtten! Na voor mam en Angeline een massage en voor Saskia en mezelf een filmpje zijn we bij Metro wat gaan eten. Hier blijkt dat we met deze cultuur veel geduld moeten hebben, in plaats van de meestal snelle westerse cultuur. Het was in elk geval supergezellig!

Op woensdag 19 januari kregen we de transfer naar het Aleenta Resort in Hua Hin. Onze gids Justin vertelde ons van alles over de Thaise bevolking, het eten langs de weg en de zoutvelden. We hebben zelfs Thaise poffertjes gegeten! Deze zijn gemaakt van rijstemelk en daar doen ze dan een paar korrels mails of wat snippertjes lente ui doorheen. Het resort was kleiner dan verwacht en zelfs 40km van de stad Hua Hin in het dorpje Pran Buri. Maar wel prachtig, met een leuk zwembad en mooi strand. Mam en Angeline hebben een huiskamer met terras die gelijk overloopt in het zwembad. Boven hebben ze nog een badkamer en de slaapkamer. Saskia en ik hebben een bovenkamer met dakterras met uitzicht op het zwembad en de zee!

De dagen van donderdag 20 januari tot en met maandag 24 januari waren erg relaxt met veel zonnen, zwemmen, eten, lezen, kletsen en niets doen. Heerlijk! Gelukkig staat er af en toe een briesje, want de temperatuur in de zon ligt rond de 40 graden C! Het was wel even schrikken toen ik oog in oog met een aap (baboon) stond! Die was ineens op het dakterras, gelukkig had Saskia het eerst niet door. De aap sprong heel snel het dak op en zo verder... Het hele personeel was in rep en roer terwijl die aap allang weg was! Erg leuke afwisseling!

Op maandag 24 zijn we aan het einde van de middag naar Hua Hin gegaan. Daar ontmoette Saskia haar oom die ook op vakantie is in Thailand. Dus zij zijn met z'n tweeën op stap gegaan en Mam, Angeline en ik zijn over de markt gelopen, hebben het treinstation bekeken en hebben op een terrasje gezeten. Het was weer erg gezellig!

Op dinsdag 25 januari eigenlijk weer veel zonnen, lezen en niets doen! Saskia haar oom kwam nog even langs bij het resort. We hebben voor lunch crackers met kaas gegeten, want natuurlijk waren onze ogen groter toen we inkopen deden...

Morgen de laatste dag genieten en dan terug naar het echte leven...

Zoals jullie al van deze website te horen hadden gekregen kom ik donderdag 27 januari om 14:00 uur aan op Schiphol (vanuit Caïro met vlucht ms757). Verder zal ik 's avonds vanaf 19:00 uur in 't Keizertje zijn, dat is het cafe tegenover m'n huis.
Natuurlijk vind ik het leuk als ik jullie op Schiphol of 's avonds in de kroeg zie, maar als dat niet lukt hoop ik jullie een andere keer snel te zien.

Ik zal snel een allerlaatste verhaaltje schrijven en dan gelijk bij de laatste verhalen de foto's erbij zetten.

Tot heel snel!! Groetjes Yentl

• 24 Januari 2011 - 08:31

Martin:

Fijn dat je zo en leuk ries heb gehad, Welcome home

• 25 Januari 2011 - 18:55

Pam:

Hoi Gup!

Heb weer geweldig genoten van je Thaise reisverslag. Ben blij dat je in Thai- en niet in Queensland
    bent. Als ik de kranten mag geloven zwemmen/zwommen de krokodillen, haaien en gifslangen door de
    straten van Brisbane! Wat leuk, dat Mams en Angeline (Groetjes!!) ook nog "even" Bangkok aandeden.
    Wens jullie een mieterse (dat woord mag weer) "laatste" vakantiedag en een zeer behouden vlucht naar
    Nederland. Als de ongelooflijke impact van jouw terugkeer in Leiden wat geluwd is, hoop ik deo volente
    je gauw weer te zien!
    Liefs,Pam

• 26 Januari 2011 - 05:11

Saskia:

Je lig nu nog even te genieten van de laatste zonnenstralen voor we weer terug vliegen naar de kou,brrr.... Maar ook wel weer lekker hè naar huis, ff geen rijst en pasta meer:)
    Ik ga ook nog snel even bij bruinen! Zal je gelach in je slaap missen,haha!

Kus!

• 26 Januari 2011 - 11:06

Hidde:

Dat jaartje is ook zo om :-p
    Welkom thuis.