28 aug - 16 sep 2010 - Reisverslag uit Cairns, Australië van Yentl America - WaarBenJij.nu 28 aug - 16 sep 2010 - Reisverslag uit Cairns, Australië van Yentl America - WaarBenJij.nu

28 aug - 16 sep 2010

Door: Webmaster Yentltje

Blijf op de hoogte en volg Yentl

16 September 2010 | Australië, Cairns

Lieve allemaal,

Ten eerste wil ik graag even Nadine en oma bedanken voor hun vakantie kaartjes erg leuk! Vele vroegen of nu dat ik weer aan het reizen ben ik nog post kan ontvangen en ja dat kan gewoon, dus hierbij gelijk nogmaals mijn adres:

C-/ Woodduck Work & Travel
#4023 Yentl America
153 Forbes Street
Woolloomooloo NSW
2011 Sydney
Australie

Goed we waren gebleven bij zaterdag 28 augustus. Saskia en ik hebben lekker ontbeten met een zachtgekookt eitje en koffie/thee bij de boterhammen! We hebben veel gereden vandaag en de West MacDonnell Ranges bekeken. Het is hier heel groen en bij Simpson's Gap zit er een gat (ja de naam zei het al) in de bergen, ooit gemaakt door een rivier. Ellery Big Hole (ja inderdaad..) is een groot gat gevult met water. Dus na deze 'interessante' bezienswaardigheden zijn we lekker op een picknickbankje gaan liggen. Op de camping stond een echtpaar, waarvan de vrouw Nederlandse ouders had en familie in Nederland. Dus ze vond het leuk om te weten waar we vandaan kwamen.

Op zondag 29 augustus hebben we die mevrouw een Nederlandse ansichtkaart en Delfsblauwe klompjes gegeven. We hebben haar adres bij Melbourne gekregen, dus als we een boerderij willen bekijken zijn we meer dan welkom!
Ochre Pits was interessant om te zien omdat er uit die limestone muur ceremonie verf wordt gehaald voor de aboriginals. De kleuren wit, geel en rood-bruin komen doordat het 'limestone with iron-oxide stains' is. Bij de Ormiston Gorge hebben we veel mooie wildflowers, vogels en vlinders gezien. De Glen Helen Gorge was niet boeind dus zijn we terug gereden naar de Finke River Rest Area. Lekker goedkoop zo'n gratis camping!

Op maandag 30 augustus zijn we Watarrka NP of te wel Kings Canyon gaan bekijken. De Kings Creek walk was mooi. Dat was nog wel even rijden... maar ik dat dat het hier wel leeg en rood zou zijn, maar het is zelfs groen en met veel struiken en bomen. We hebben de sunset bekeken, die niet spectaculair was.

Op dinsdag 31 augustus wilde Saskia graag de Rim Walk doen bij Kings Canyon, maar daar stond 3 tot 4 uur voor en omhoog klimmen, dus niet mijn ding! Maar Saskia was al binnen 2 uur terug! We waren net op tijd voor de sunset bij Uluru / Ayers Rock. Daar hebben ze speciale plaatsen voor om dat te bekijken. Maar het was niet spectaculair... De zon zou Uluru 'rood' kleuren. Op de terugweg wel prachtige foto's van The Olga's / Kata Tjuta gemaakt door naast de weg uit het park stil te staan. Het Uluru Resort is een dorp voor toeristen met zelfs een kapper, postkantoor, supermarkt en bank.

Op woensdag 1 september veel te vroeg in het donker opstaan om de zonsopkomst te bekijken bij de speciale sunrise plaats voor Uluru. Uluru is trouwens een monolith, dat betekend dat ongeveer 60% van de rots onder de grond zit. Dus sunrise was niet erg boeiend en je stond er met heel veel mensen. We waren wel lekker vroeg om het Cultuur Centrum te bekijken. Daar kan je de verhalen lezen van de Aboriginals over het onstaan van Uluru en de Dreamtime. Daar lag ook een Sorry-boek, dat waren allemaal brieven van mensen die een stukje rots hadden meegenomen en nu het terugstuurden omadat het veel ongeluk bracht volgens hen. Het beklimmen van Uluru wordt ook afgeraden, de aboriginals willen niet dat het beklommen wordt omdat het een heilige plek is voor hen, dus vind ik het respectloos als je het wel doet. Verder is het ook gevaarlijk, het waait er enorm en er zijn ook mensen dood gegaan. Mede doro die redenen is het ook 70% van de tijd gesloten. Ze hopen dat ze het voor 2020 voor altijd kunnen sluiten.
We hebben de Mala walk met een Ranger gedaan, die vertelde nog dat toen de witte mensen het park claimden het niet goed ging met de planten en dieren. Dus hebben ze weer aan de aboriginals moeten vragen om hulp en nu hebben ze een joint management met het beheren van het park.
We hebben ook nog een miniwandeling gedaan naar de Mutitjulu Waterhole, erg mooi!
Saskia wilde toch graag een rondje om Uluru heen wandelen, ik vond het rondje met de auto goed genoeg... haha, valt het op dat ik niet van lange wandelingen hou?
Er stond 3,5 uur voor, maar Saskia deed het in 2,5 uur! Dus ja, dat tempo hou ik toch nooit bij...
Toen snel naar de sunrise area voor om de sunset te bekijken, we waren de enige daar. Uluru was vanaf deze kant helaas nog niet spectaculair met de zonsondergang, maar Kata Tjuta wel weer!

Donderdag 2 september hebben we de sunrise in de sunset area bekeken. Ik ben toch ook niet zo van de sunrises... Het heeft niet het supergave kleuk effect van een sunset en ik vind dat opstaan in het donker toch echt niets, hihi.
Saskia heeft bij Kata Tjuta de Valley of the Winds Walk waar 3 uur voor stond in 2,5 uur gedaan. Er kwam nog een dingo kijken wat ik daar zat te doen. Daarna hebben we samen de Walpa Gorge Walk gedaan, mooi om te zien! Bij de Dune view area nog uitzicht op beide rotsformaties gehad en toen weer door naar de Finke River Rest Area. Hier zagen we dat het een vogel gelukt was om een zelfmoordaanslag te doen. Heel veel vogels proberen dat al door op de weg te blijven zitten of net vlak voor de auto te vliegen, maar het lukt ze niet. Maar helaas was het deze kleine vogel zelfs gelukt om te blijven zitten in het rooster wat voor op de auto zit.

Vrijdag 3 september waren we weer in Alice Springs. Daar hebben we het Old Ghan Museum & Heritage Railway en de National Road Transport Hall of Fame bekeken. Was wel leuk om te zien. En ja hoor, de tweede zelfmoord vogel actie is gelukt… Toen we terugkwamen van het boodschappen doen was het heel hard aan het regenen. Dus in de stromende regen in de auto zitten lunchen. Daarna naar het postkantoor om het verjaardagskado voor mam en anderen op de bus te doen. Dan zijn ze e r veel te vroeg, maar ja beter dat dan te laat!

Zaterdag 4 september zijn we naar het Alice Springs Desert Park gegaan. Dat was erg interessant en leuk! We hebben een verhaal gehoord door een aborigional meneer die vertelde over de gereedschappen, voedselbronnen, respect en tradities. Door de witte mensen was de balans weg en de toekomstige generaties moeten de balans vinden tussen traditioneel en modern. Dat was een veel beter / mooier einde geweest voor de docu film ‘Our Generation’! Na veel wildflowers, vogels en kangaroo’s . Door gereden naar Aileron, daar hadden zee en standbeeld van een grote meneer, mevrouw en kind. Dat was volgens hen bijzonder aan hun dorp van niets…

Zondag 5 september hebben we heel veel gereden. ‘s Ochtends was het redelijk fris, maar in de middag zaten we toch weer redelijk te zweten in de auto! In het dorp Wycliffe Well staan ze bekend om de UFO’s… Dus ja ze moeten echt iets verzinnen op deze route waar eigenlijk niets is…de omgeving veranderde van veel bomen naar alleen bruin hoog gras, dat was wel vreemd. We hebben zelfs nog midden op de weg, ze zeggen dat het een snelweg was, staan springen! Op de weg een Thorny Devil gezien, dat is een lizard met veel stekels!

Maandag 6 september waren er mooie wolken aan de lucht, maar hebben we veel door niets gereden naar Mount Isa. Daar kreeg ik een taartje en warme chocomel van Saskia, omdat haar moeder gister jarig was! In Mount Isa mijnen ze zilver, lood, zink en koper! We zijn via Cluncurry (5200 inwoners, best veel dus) en nog 2 mini plaatsjes op de gratis camping gestopt. We hebben veel roofvogels en koeien gezien vandaag! O ja we zijn dus vandaag in Queensland aangekomen, een nieuwe staat, maar de grens was zo onboeiend dat je het bijna zou vergeten…Wel nog in een dorp de krant bekeken, omdat er gister een aarbeving van 7.1 in Christchuch, NZ was. Dat waren ernstige foto’s… en veel overstromingen in de buurt van Melbourne, Victoria.

Dinsdag 7 september zijn we via Normanton, Karumba en Croydon gereden, maar dat stelde echt allemaal niets voor. Verder moesten we bijkomen van de 40 graden Celcius die het vandaag was in de auto, jeetje wat een hitte! We hebben wel een nieuw soort vogel gezien, Brolga’s, dat zijn grote reigerachtige vogels in ‘t grijs met een rood deel op z’n hoofd.

Woensdag 8 september waren we al vroeg op door de warmte. ‘s Nachts was het rond de 25 a 30 C! Wel hadden we allmaal wallaby’s rond de auto lopen, erg leuk! Tijdens het rijden nog een aantal overstekende koeien gezien, ze hebben hier een kwab aan hun keel hangen en een bult op hun rug… bij Georgetown getankt en door naar Mount Surprise, waar we een gratis wasbeurt kregen met de auto! Was tegen onkruidzaadjes ofzo, maar wij zijn er gewoon twee keer met Junior doorheen gegaan! Hihi We hebben een tour gedaan bij de Undura Lava Tubes, was erg mooi en interessant om te zien! Het waren dus grotten gemaakt door allerlei lava stromen. Ik heb ook eindelijk een laughing kookaburra gezien van dichtbij en gehoord! En een Walllaroo met Joey, heel schattig!

Donderdag 9 september was het aan het miezeren, dus hadden we besloten om lekker rustig aan te doen. Nou hoor ik jullie al denken, maar dat is best hard werken hoor al dat rijden! Dus zijn we pas rond 12 uur gaan ontbijten met een zachtgekookt eitje en koffie/thee, heerlijk hoor! Daarna naar de Innot Hot Springs, was wel even lekker om de dag mee af te sluiten!

Vrijdag 10 september toch weer vroeg gaan rijden omdat we dachten dat we naar Cairns zouden rijden vandaag. Ja we zijn in de buurt gekomen, maar we dachten laten we dan nog maar wat dingen bekijken. Dus hebben we de Milstream Falls, Millaa Millaa Falls en het Waterfall Circuit met de Zillie Falls, Ellinjaa Falls en de Mungalli Falls bekeken. Heel mooi, maar wel veel watervallen te gelijk… We hebben veel scenic routes gereden, waar we door de Bergen/heuvels reden met heel groen gras met naaldbomen en zwart/witte koeien!! Tarzalis Lake Fish Farm was niet bijzonder. Wel nog de Malanda Falls en de Curtain Fig Tree bekeken. Dat was wel grappig.We hebben Brush Turkey’s, Red-bellied Black Snake en een mega spin gezien! Helaas geen tree kangaroo. Atherton is een redelijk grote stad, dus dat was weer even schrikken na zoveel mooie rustige natuur! Op de camping waren stippelkippen!!! Cairns niet gehaald vandaag, morgen weer proberen…

Zaterdag 11 september zijn we de Cathedral Fig Tree gaan bekijken en hebben we de Danbulla Forest Drive gedaan. De Mobo Crater Creek was erg saai en de rest was wel mooi. Bij Kairi gelukkig weer normale weg en via Yungaburra naar Cairns. Rond half 4 dan eindelijk in Cairns, eerst naar de I en door naar de camping!

Zondag 12 september, schoonmaak/opruimdag. De hele auto leeggehaald en schoongemaakt. Al de rode stof en andere viezigheid weggehaald. Ook mijn backpack opgeruimd, heerlijk dat alles weer zijn plekje heeft.

Maandag 13 september hebben we ontbeten in de auto omdat het miezerde. Gelukkig hield het rond 11 uur op en zijn we naar Cairns Central gegaan, dat is een groot shopping center in het centrum. Met natuurlijk voor ons zeer aantrekkelijk 3 uur gratis parkeren! Bij de Coles hadden ze weer appelstroop, speculaas en hagelslag!!!! Wij zijn weer heel blij met de heerlijke Nederlandse producten!!! Daarna allerlei dingen geregeld verder, waaronder matje voor Babette gekocht (en ik heb ook zo'n superdeluxe matje gekocht!), een tafel (eet toch een stuk handiger dan op de grond met je soep terwijl je toch in die campingstoel zit...), mijn post opgehaald en dus de vakantie kaarten gehad! En ook al verjaardagskaarten van oma, Mihai en ik gok Jennifer... Alvast superbedankt!

Dindsdag 14 september heerlijk ontbeten met speculaasjes of hagelslag op brood aan tafel!! Jeetje wat een luxe voor een backpacker! hihi
Hostel gezocht en geinternet, verder eigenlijk niets van Cairns gezien, omdat we dat met Babette wilde doen.

Woensdag 15 september rustig de auto ingedeeld en geinternet. Helaas had ik me vergist in de tijd, dus was Bebeth al op het vliegveld in Cairns... Whoopsie!! Snel daar naar toe en door naar het hostel. Daar een fles champagne open getrokken en gevierd dat ze er is!! Ik ben blij dat ze er is, het is een stukje thuis wat bij me is!
Louise dank je wel voor je kaart, er is er 1 onderweg naar je!

Donderdag 16 september zijn we na rustig wakker worden naar de Lagoon gelopen. Dat is een zwembad die grenst/uitkijkt op de zee, dat was zo lekker dat we daar een paar uur gebleven zijn. Ja hoor gelijk aan die kleur werken als het kan, want ik heb nog met mijn oma en moeder geskyped maar die vonden mij nog niet zo bruin.... Het was vandaag 35 graden Celsius!!Dus ik doe echt mijn best om mooi bruin te worden, maar smeer me wel goed in hoor anders verbrand je levend hier! Verder hebben we nog de Botanische tuinen bezocht met bijbehorende boardwalk, de Night Markets bezocht daar wat souvenirs gekocht en natuurlijk geinternet!

Dus het plan is nu om naar het noorden te gaan en dan via Cairns naar beneden, zodat ik nogmaals mijn post kan ophalen. Dan door naar het zuiden.

Het is weer een heel verhaal, maar dan zijn jullie weer op de hoogte!

Dank je wel voor de kaarten en reacties!

Groetjes x Yentl

• 16 September 2010 - 12:56

Jurre:

He Lieve Yentl,

Weer een leuk verhaal! Ik ben wel een beetje jaloers hoor als ik je verhaal lees hier in het drukke en koude regenachtige Nederland.

nou geniet van al het moois!

Liefs Jurre

• 16 September 2010 - 13:00

Jennifer:

Hey! Gezellig met babs! De kaart was niet van mij, tenzij je meerdere jennifers kent. Tot snel weer! Laat maar weten als jullie hier weer in de buurt zijn! Xxx

• 16 September 2010 - 14:35

Sandra:

Hey Yentl,

Prachtige foto's, leuk weer om je verhaal te lezen!

Fleur zegt; zeg maar tegen Yentl dat ik het heel leuk vind om haar weer een keer te zien!

Pannenkoeken in januari leek mij het leukst. Oma vroeg mij het te regelen van de zomer voor sept. Maar wat mij betreft;
    GEEN pannenkoeken ZONDER Yentl!
    Ik sprak Denise op de tuinverkoop bij oma en die was het helemaal met me eens! Vandaar januari net als je terug bent. Kunnen we eens kijken of je tegen die tijd wel een kleurtje hebt ;-)

X San

• 16 September 2010 - 14:48

Louise:

Ik kijk uit naar je kaart! :) Weer super mooie foto's! Kus, Louise

• 16 September 2010 - 15:26

Mieke:

Ha Yentl,

Ik heb die wandelingen bij Uluru en Kings C ook gelopen en ze geven gewoon een veel te lange looptijd aan. Je lijkt qua wandelen echt op je moeder!Australiers wandelen volgens mij eigenlijk ook nooit.Veel plezier en geniet ervan.

liefs,
    Mieke

• 16 September 2010 - 17:08

Mams....:

Hee kind van me, hier dan je'wandelende'moeder.
    Mooie plaatjes weer, er blijft straks niet veel over in Nieuw Zeeland volgens mij voor je.En werken zal ook weer wennen worden. Geniet er maar van en tot in Nw.Zeeland! Dikke kus!

• 16 September 2010 - 18:15

Kimmie:

heyy yentl,
    wat een reisavonturen zeg!! onwijs leuk...maar beetje jammer dat je niet ff flink gaat wandelen hahahah :P
    mooie foto's!!
    heel veel plezier
    kusjes

• 16 September 2010 - 21:18

Priscilla & Roel De Meijer:

Hey meis!

Wat een verhalen allemaal weer! Leuk om allerlei oude dingen terug te lezen... ;) Veel plezier nog verder! Babette is er bijna...

X