4 aug - 20 aug 2010 - Reisverslag uit Darwin, Australië van Yentl America - WaarBenJij.nu 4 aug - 20 aug 2010 - Reisverslag uit Darwin, Australië van Yentl America - WaarBenJij.nu

4 aug - 20 aug 2010

Door: Webmaster Yentltje

Blijf op de hoogte en volg Yentl

20 Augustus 2010 | Australië, Darwin

Lieve allemaal,

Ik was gebleven bij woensdag 4 augustus, we waren toen nog in Broome en hebben daar de tour gedaan bij de Pearl Luggers. Daar vertelden ze een interessante geschiedenis over Aboritionals, Japanners en Europeanen in Broome en ook hoe ze vroeger parels doken. Saskia en ik hebben zelfs een stukje pareloester geproeft, en nee dat is niet ons ding.... ‘s Avonds ging Phil met ons mee naar Sun Cinema, dat is een bioscoop in de buitenllucht met allemaal deckchairs, dus genieten! We hebben de komische film/musical ‘Bran nue dae’ gezien, die gaat over een aboritional jongentje die allerlei avonturen beleeft.

Op donderdag 5 augustus zijn Phil, Saskia en ik naar Cable Beach gegaan in de middag. In de ochtend hebben Sas en ik nog gebruik gemaakt van het hostel ook al sliepen we op een camping. Het was erg warm, dus hebben we in de shaduw van een palmboom gelegen op het gras. Dat was beter dan op het strand zonder shaduw. Rond zonsondergang zijn we gaan kijken bij de vuurtoren, maar die was erg lelijk. Het was een toren van metaal... De omgeving was wel erg mooi, dus hebben we daar foto’s van gemaakt.

Vrijdag 6 augustus zijn we met z’n drieen naar Derby gereden. Daar hebben we de Prison Boab Tree bekeken, dat was een plek waar ze de aboritionals even gevangen hielden voordat ze weer door moesten lopen naar Broome voor het parelduiken. Ook hebben we de jetty bekeken, de pier, hier kon je met de auto overheen rijden, best apart!

Zaterdag 7 augustus vroeg op, om met de 4wd tour mee te gaan in the Kimberley’s. We zijn eerst gestopt bij de Windjana Gorge, niet enorm mooi. Gelukkig wel leuk dat er Freshies zaten, dat zijn verswater krokodillen. Die kon je tot ongeveer 3 meter afstand zien! We hebben 2 verschillende geluiden gehoord, want de ene krokodil ging duidelijk maken dat dit zijn territorium is en de ander maakte het geluid dat hij zich bedreigd voelde. Toen was er ook nog een gevecht, en ja dat staat op film! Na een stukje rijden kwamen we bij Tunnel Creek, daar moesten we door water lopen, over zandbanken, over stenen klimmen. Dat was erg gaaf om te zien, mijn allstars vonden het wel apart geloof ik om gewassen te worden, maar toch vol zand te zitten....Daar vleermuizen gezien. De tour was erg goed, met morning tea, lunch en afternoon tea. Phil moest om 4 uur ‘s ochtends de bus terug naar Broome nemen, dus allemaal maar vroeg naar bed.

Zondag 8 augustus zijn Saskia en ik naar Fitzroy Crossing gereden, er was absoluut niets onderweg, geen minidorpje...Daar hebben we heerlijk liggen lezen bij het zwembad van de camping!

Maandag 9 augustus waren we al om 8 u ‘s ochtends bij de Geikie Gorge om de eerste boottocht te kunnen nemen daar door heen. Dat was helaas een grote boot met heel veel mensen, maar het was wel grappig om te doen en we hebben weer wat feitjes gehoord, krokodillen en vogels gezien. Daarna zijn we doorgereden naar Warnum of Turkey Creek Roadhouse. We hadden namelijk gelezen dat er een 4wd tour naar Purnululu NP ging, beter bekend als de Bungle Bungles. Maar die was vol, dus hebben we besloten om met een vliegtuigje er overheen te vliegen voor 100 dollar goedkoper!

Dinsdag 10 augustus dus om 9 uur ‘s ochtends gevlogen over de Bungle Bungles, dat was erg mooi! Zelfs mooier dan dat je het van de grond zou zien. Er zijn ook delen waar je niet naar toe kan, omdat het Aboritional land is, maar je mag er wel overheen vliegen! Jake onze piloot had volgens ons nog niet veel vlieguren, dus werd ik halverwege toch wel heel erg misselijk, gelukkig niet overgegeven, maar ik was dicht bij... Toen doorgereden naar Halls Creek, tours naar Wolfe Creek Meteoriet Krater was veel te duur. In Wyndham staat een megagrote krokodil van beton en er waren heel veel verveelde aboritionals die heel vreemd naar ons keken. Dus we hebben de 5 rivers lookout bekeken, waar enorm veel water is. Dat waren we niet gewend om te zien, want het is overal heel erg droog. We zijn op weg naar Kununurra veel langs de weg gestopt om de gele katoenplant, boab bomen en veel mega grote roofvogels te bekijken! De Zebra Rock Gallery maakt van hele mooie rotsen hele lelijke dingen die je niet wilt hebben... We zijn over de dam gereden van Kununurra en toen naar de camping.

Woensdag 11 augustus al om 6.15 uur wakker!!! Dus we zaten heerlijk buiten nog wat te lezen gingen ineens de sproeiers aan en allerlei tassen ed stonden op en om de auto!! Dus rennen om alles dicht te doen en op te bergen! Dat was erg lachwekkend! Na heerlijk brood en vers fruit bij de winkel van BP Roadhouse te hebben gehaald zijn we naar Mirima of Hidden Valley NP gegaan voor de mini Bungles, maar dat was niet heel bijzonder. Lake Argyle bekeken, dat is gevormd door het dammen van de Ord River in 1972. Het is met 1000 km2, het grootste geconstructueerde meer in Australie, het is zelfs geclassificieerd als een binnenlandse zee! Toen de grens over van West Australie naar Northern Territory, dus er is weer 1,5 uur tijdsverschil bij! Op de gratis camping gestaan.

Donderdag 12 augustus. Het wordt nu pas rond 7.30 uur licht ipv 6 uur, dus dat is veel beter! We begonnen met een overstekende kangaroo en een kudde overstekende koeien. Er zijn hier heel veel loslopende koeien. We hebben vandaag ook wilde paarden gezien! Timber Creek was een dorp van niets en Victoria River Crossing waren we al voorbij toen we doorhadden dat het een dorpje was... Als je dan daarna in Katherine komt, schrik je je rot, want dat is een redelijk groot dorp, of stad. Er waren zelfs stoplichten, rotondes en veel mensen!! Daar hebben we bij de ‘I’ veel info over de rest van de reis gehaald en toen in de Hot Spring Pools gezwommen, dat ligt 5 min buiten het centrum. Dat was echt heerlijk! Homestead Springvale was erg onboeiend, daar waren wel weer veel kangaroos. We gingen opzoek naar de gratis caming, maar die was opgeheven, dus dan maar doorrijden naar Pine Creek (470 inwoners). Daar erg goedkoop gekampeerd.

Vrijdag 13 augustus naar Adelaide River (180 inwoners) gereden, daar heel leuk mini marktje bezocht. Toen door naar Batchelor (730 inwoners), daar hebben we een tijd doorgebracht in de vlindertuin. Daar waren echt supermooie vlinders in allerlei kleuren en formaten. Litchfield NP was gratis entree, dus hebben we de Magnetic Termite Mounds bekeken, die zijn speciaal omdat ze niet zoals de rest van de termietenheuvels hoge ronde hopen zijn, maar omdat ze eruit zien als grafstenen. De naam komt omdat ze altijd met 1 kant naar het noorden staan. In de Buley Rock Pools zijn we even afgekoeld, dat waren erg leuke mini pools in de natuur! De Florence Falls zijn ook mooi en daar hebben we gecampeerd.

Op zaterdag 14 augustus zijn we bij de Wangi Falls meerendeel van de dag gaan zitten in de shaduw, het is hier echt heel warm en benauwd! We zijn doorgereden naar een camping die gerunt werd door een ouder echtpaar net buiten Batchelor. Daar hadden ze erg veel Cane Toads, of te wel giftige padden!

Zondag 15 augustus zijn we op weg gegaan naar Darwin, dat was nog maar 1,5 uur rijden. In het YHA hostel hebben Saskia en ik heerlijk onze tassen uitgepakt en alles goed opgeruimd! Phil was ook in Darwin, dus zijn we met z’n 3en over de Mindel Beach Sunset Markets gelopen. Dat was een erg leuke markt! Met als afsluiter een vuurshow! Op het balkon nog met z’n 3en een drankje gedronken.

Maandag 16 augustus was een regeldag voor Sas en mij, met internet. ‘s Avonds zijn we samen naar de Deckchair Cinema gegaan, weer erg leuk om onder de sterren een film te kijken. Dit keer was het een beetje anders, want dit was een Australische premiere met rode loper en life muziek! Het ging om de documentaire ‘Our generation’, dat is een goede documentaire die laat zien hoe de aboritionals vanalles wordt belooft door de regering, maar hoe het niet gebeurd. Ik ben erg benieuwd wat de regering van Australie hierop gaat zeggen.

Dinsdag 17 augustus hebben we wat winkeltjes bekeken, zijn we naar de bieb gegaan voor internet. ‘s Avonds zijn we met Phil mee gegaan om een oud-collega te ontmoeten, hij kende Leon nog van 5 of 6 jaar geleden. Dus hebben we met z’n 5en (Leon had ook een vriend meegenomen) bij de Deckbar wat gedronken en bij The Cav wat gegeten.

Woensdag 18 augustus zijn we naar de Crocosaurus Cove geweest, dat was echt super! Daar hebben ze hele grote krokodillen, slangen, en nog veel meer. Saskia en ik hebben een slang om onze nek gehad, een Western Bearded Dragon, een ander soort lizard en een baby krokodil vastgehouden!!!! We hebben nog de baby krokodillen gevoerd met een hengel zodat ze er voor moeten springen. Erg leuk! We hebben ook een speciale tour door het hele ‘museum’ gehad, en veel feitjes gehoord over de verschillende reptielen, vissen en krokodillen gehoord! Was echt heel leuk om te doen! ‘s Avonds zijn we naar de bioscoop geweest naar de film ‘Killers’, echt een supergrappige film.

Donderdag 19 augustus hebben we nog wat winkeltjes bekeken, de tassen weer in de auto gezet, onze tax formulieren ingeleverd, dus hopelijk krijgen we veel terug dat zou leuk zijn! Ook nog wat boeken verkocht, ook altijd leuk want daar hebben we 2 leuke nieuwe boeken van gekocht en nog geld cash gekregen. Daarna naar de camping, want dat is toch veel goedkoper dan het hostel! Phil is ook met ons meeverhuist naar de camping.

Vrijdag 20 augustus weer geinternet, allerlei dingen geregeld en laaste dingen kopen voor de roadtrip. Morgen gaan we op weg naar Kakadu NP, dan door naar Alice Springs en weer naar het noorden naar Cairns. Dus weer op roadtrip!!! Hopelijk is het daar wat koeler, want het zweet loopt al een paar dagen in straaltjes van me af...

Groetjes!

ps vanaf Queens Day verhaal staan er nieuwe foto's op!

• 20 Augustus 2010 - 06:43

Jennifer:

Hey meis! Lekker veel beleefd weer! Kakadu is erg mooi en in Alice Springs kan je zeker lekker afkoelen! Hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt! xx

• 20 Augustus 2010 - 06:46

Jennifer:

ps.. Aboritionals = Aboriginals of Aborigines of Indiginous Australians :) lol

• 20 Augustus 2010 - 07:40

Sandra:

Leuke foto's Yentl!
    Indrukwekkend stukje staart waar je hand bij is..... brrrrr!

X

• 20 Augustus 2010 - 07:46

Nienke:

die slang!!!! je bent knettergek om die zo om je nek te hangen =|

• 20 Augustus 2010 - 11:44

Mirjam:

Ha Yentle, wat een geweldige tijd heb jij weer achter de rug! Leuk om je verhalen te lezen, al kan ik me voorstellen dat het hart van je ouders af en toe wat omhoog schiet.... slangen, niet zo'n ervaren piloot, krokodillen :)

Have fun! Groetjes, Mirjam

• 22 Augustus 2010 - 08:59

Marlies & Eric:

hoi Yentl, leuke foto's, vooral de vlinder natuurlijk! groetjes M&E

• 22 Augustus 2010 - 11:12

Kimmie:

top zeg!! Helemaal te gek!! heel veel plezier!! kusjes

• 07 September 2010 - 08:36

Roma:

Hee lieve Yentl,
    Dank je voor jouw mooie verjaardagskaart :-D wat goed dat je het onthouden hebt! En jaja, ik lees jouw verslagen regelmatig;-) je beleeft best veel en die foto's zijn echt mooi!
    Veel plezier en ik blijf je volgen..
    XX Roma

• 08 Oktober 2010 - 10:05

Chantal:

Hey Yentl,

Ik wist niet of je je smsje zou ontvangen, dus vandaar een berichtje:
    GEFELICITEERD met je verjaardag!!!

Groetjes Chantal (& Dennis)