11 juli - 4 aug 2010 - Reisverslag uit Broome, Australië van Yentl America - WaarBenJij.nu 11 juli - 4 aug 2010 - Reisverslag uit Broome, Australië van Yentl America - WaarBenJij.nu

11 juli - 4 aug 2010

Door: Webmaster Yentltje

Blijf op de hoogte en volg Yentl

05 Augustus 2010 | Australië, Broome

11 juli – 5 augustus
Hoi allemaal,

heel erg bedankt voor de reacties en mails, super!
Ps ik ben bezig om foto’s van Queens Day en de volgende verhalen erbij te zetten, dus houdt het in de gaten!

Op zondag 11 juli, inderdaad naar het Burswood Casino, maar eerst was er nog een verrassing voor mij! JP stond ineens voor de deur! Echt super! Dus hij en ik zijn in het Intercontinental blijven slapen na de wedstrijd. Het was erg leuk en spannend om de wedstijd te kijken in de nachtclub bij het casino. Helaas 2e geworden, maar hee het was wel het WK voetbal! Er bleken ook meer Spanjaarden te zijn daar…

Maandag 12 juli natuurlijk maar kort geslapen doordat de wedstrijd ‘s nachts was voor ons. Dus lag rond 6 uur in bed. Deze dag stond in het teken van allles regelen voor Charlie junior. Dus na afscheid van JP, de hele dag rondgerend met Saskia om alles te regelen, van verzekering tot de auto op mijn naam zetten en nog veel meer. Terug in het hostel kregen we te horen dat Veronique niet met ons verder wilde en zij ging terug naar Moora. Daar gaat ze op de citrusboerderij werken voor een aantal maanden. Lizzie wilde ook niet met ons mee en ging naar haar vriendje in Adelaide. Beide hadden hun vervoer al geregeld, dus toen waren Saskia en ik nog met z’n tweeen!

Dinsdag 13 juli eerst wat dingen nog moeten regelen met de verzekering, zodat Saskia ook in de auto kan rijden en toen op weg naar de Pinnacles, ja die had ik al gezien. Maar dat zijn dus veel rotsen in woestijn gebied. Daarna overnacht in Cervantes.

Woensdag 14 juli zijn we naar Jurien Bay, daar zijn in de zomer erg veel jongeren die vanuit Moora en andere dorpen genieten van de zee! Daarna naar Geralton om eerst even te genieten van het zonnetje en boekjes lezen!

Donderdag 15 juli Geralton bekeken en op terrasje gezeten! Heerlijk zo’n vakantie! Door naar North Hampton, Horrocks (138 inwoners), Port Gregory (46 inwoners) en het Pink Lake bekeken,wat dit keer echt een roze gloed heeft. In Kalbarri overnacht.

Vrijdag 16 juli ‘s ochtends eerst bij het pelikaan voeren gekeken, toen naar het Wildflower Centre. Daar een wandeling gedaan, waarbij we een paar wilde bloemen hebben gezien, een kangaroo en een blue wren of te wel blauw vogeltje! Daarna een mega hobbelige ongeasfalteerde weg (dirtroad) voor ongeveer 27 km gereden naar Nature’s Window. Dat was erg mooi, het was wel erg warm, maar wat wil je nou nog meer op een vakantie! Heerlijk rustig aan gedaan en weer in Kalbarri overnacht.

Zaterdag 17 juli hebben Saskia en ik veel gereden met veel niets, behalve het Billabong Roadhouseen Overland Roadhouse. Bij de World Heratige Drive hebben we de Stromalites bekeken. Dat zijn eeuwenoude algen of bacterien die als een soort rotsen in de zee liggen. Ook Shell Beach bekeken, daar lagen dus heel veel witte schelpen als strand. Daarna een weg die wat leuker was om te rijden naar Shark Bay, Denham.

Zondag 18 juli zijn we naar Monkey Mia gereden. Dat staat in elke folder aangegeven als een must-see. Dus wij daar aangekomen, is het alleen een resort, huisjes, camping, hostel, Visitors Center en shop en dat allemaal op dezelfde plek aan het strand. Het enige wat hier gebeurd is een sessie om dolfijnen te voeren in de ochtend. Maar je moet wel toegang tot het park betalen en daarna nog betalen voor je overnachting, dus een beetje veel geld voor weinig. Dus daar rondgekeken en maar weergenieten van het zonnetje met een boek!

Maandag 19 juli hebben we dus in het water gestaan met onze voeten en enkels, maar dat was echt super koud! Dus niet heel fijn, maar toen de dolfijnen toch dichtbij kwamen waren we dat even vergeten. Helaas werden wij niet uitgekozen om dolfijnen te voeren, maar hebben we wel Nicky en haar babydolfijn van heel dichtbij gezien. Het water was erg helder,dus datmoeten leuke foto’s zijn. Alvast sorry als mijn foto’s te lang duren…Daarna door naar Carnarvon wat je uitspreekt als Knarven. Onderweg hebben we op een stuk van 24 km het volgende gezien: 34 levende geiten / 26 dode kangaroo’s / 9 dode … / 4 dode hazen / 3 levende schapen / 2 levende koeien en 1 uitlaat.

Dindsdag 20 juli hebben we de groente en fruit route gereden en bij de eco boerderij allerlei lekkere dingen gekocht. Ze groeien hier in dit gebied van alles, waaronder: paprika, tomaat, banaan, mango, brocoli, boontjes, allerlei citrus fruit en kruiden. Na dit lekkers door naar Coral Bay. Daar gesnorkeld, het water was wel een beetje koud en het was bewolkt. Toch veel visjes gezien!

Woensdag 21 juli hebben we gesnorkeld in Coral Bay, helaas was het water nog steeds fris, maar de zon scheen, dus dat gaf veel meer licht onderwater. Ik zal ook proberen de foto’s van het snorkelen op de site te zetten. Het weer was heerlijk en na de lunch zijn we naar Exmouth gereden. Langs de wegen overal hier staan veel termietenheuvels.

Donderdag 22 juli zijn we om 8.15 uur bij de rangers office gaan staan omeen plekje te bemachtigen om te mogen overnachten in het Cape Range NP. Daar hadden we geluk, want we kregen het allerlaatste plekje! We hebben gesnorkeld bij Turquoise Bay, dat was echt prachtig!!!! Het hele park is erg mooi, het Visitors Center is erg interessant en het mangrove bos is ook prachtig!! Er lopen heel veel kangaroo’s rond en Emu’s! Dit park is tot nu toe het mooiste naar mijn idee! Na de zonsondergang op het strand gekeken te hebben , hebben we nog lang naar de prachtige sterrenhemel gekeken. De maan was erg fel!

Vrijdag 23 juli hebben we de Yardi Creek Gorge bekeken en zijn we 200 km gaan rijden, langs Exmouth en onderweg gestopt bij gratis campings. Het is wel grappig om telkens dezelfde mensen tegen te komen. Daar is die jongen weer van het hostel of dat groene busje, die witte holden of dat witte busje. Je herkent ze allemaal, omdat iedereen hetzelfde stuk rijd.

Zaterdag 24 juli hadden we eindelijk weer bereik met de telefoons in Paraburdoo, dus naar huis gebeld en ook JP gefeliciteerd met zijn verjaardag! In Tom Price nog wat boodschappen gedaan en op een gratis camground gestaan met een aantal andere mensen een kampvuurtje gemaakt. Was zeer gezellig!

Zondag 25 juli Karijini NP ingereden, mooie camping uitgezocht en even een wandeling door het gebied gemaakt. Heerlijk genieten hier!

Maandag 26 juli hebben we op veel hobbelige dirtroad gereden en dus zat er overal rode stof!!!! Weano Gorge bekeken en dat was echt prachtig!!! Net een natuurlijke spa met aflopende plateaus met klein stroompje en daarnaast bomen in een gorge of te wel hoge rotsen aan beide kanten. Daarna nog meer gorges van boven af bekeken en gewandeld.

Dinsdag 27 juli naar Port Hedland gereden met maar 1 roadhouse onderweg. Dus ongeveer 270km gereden, het was erg warm in de auto. Port Hedland staat bekend als de 'worlds largest tonnage iron ore port', of te wel er is daar veel ijzererts dat vervoerd wordt. De treinen die ijzererts verplaatsten zijn 2,5 km lang. Ook hebben ze daar bergen met zout liggen. Daar hebben we ook Staircase to the moon gekeken, dat is met laag water een reflectie bij de maanopkomst van de modder en zand golfen, waarbij het lijkt op een trap naar de maan. Was wel leuk om te zien. In South Hedland op de camping gestaan.

Woensdag 28 juli vandaag was het ongeveer 30 graden! We zijn naar Roebourne en Karratha gereden, daar kwamen mega veel werkauto's vandaan, we hebben er 144 geteld...In Dampierbij Hearson's Cove weer Staircase to the moon gekeken.

Donderdag 29 juli via veel rode dirtroad naar het Millstream Chichester NP gereden. Gepicknickt bij een watertje met veel grote vissen erin. Een wandeling door een spookachtig palmenbos gemaakt en bij een waterlelie pond uitgekomen. Weer een kangeroo van dichtbij gezien!

Vrijdag 30 juli gingen we een weg volgen naar een ander mooi watertje, maar daar zijn we niet aangekomen. De rivier had hier besloten om over de weg te gaan...Dus naar een ander meertje gegaan en toen terug naar de normale weg om bij het Shell roadhouse tussen te trucks te overnachten. Ja roadtrains zijn hier al 4 ladingen lang!!

Zaterdag 31 juli zijn we bij het Whim Creek Hotel gaan douchen om vervolgens weer hele stukken te rijden door niets. Op de gratis camping overnacht ergens bij veel niets. Helaas begon het wel te miezeren... 's nachts heeft het geonweerd!

Zondag 1 augustus wakker geworden met veel wind, regen en bewolking. De 220 km naar Broome gereden. Gelukkig daar geen regen meer, wel de rest. Wat trouwens heel ongewoon is hier voor dit jaargetijde...Bij de 'I' veel informatie ingewonnen over The Kimberley's en Broome. Overnacht in het YHA Kimberley Klub, goed hostel!

Maandag 2 augustus een aantal tours geboekt en naar het winkelcentrum gelopen. De gratis hostelbus naar Cable Beach (1 vd mooiste stranden van de wereld) genomen en daar genoten van de zon. Toen de kamelentour van eenuur met zonsondergang gedaan bij de bekenste van Broome namelijk de rode. Al deze kamelen zijn gehaald uit het wild, ja er zijn hier kamelen in het wild!

Dinsdag 3 augustus zijn we naar de gagage gegaan om Junior te laten checken en daarna de volgende tour. Broome is een parel stad, dus zijn we bij Willie's Creek Pearls Farm geweest en gekeken hoe het werktop een boederij waar ze parels kweken. Erg interessant. Daarna rustig bij het zwembad van het hotstel gelegen! Phil, de kok van Moora, had opgezegd omdat Chappy een zooitje maakt van het hotel en Phil wilde er niet meer werken...Dus kwam hij naar Broome en hebben we afgesproken dat hij met ons mee gaat naar Derby om daar een tour door de Kimberley's te doen en daarna vliegt hij naar Darwin. Saskia en ik gaan rustig rijden en vertrekken dan vanuit Darwin richting Alice Springs en dan Cairns met Phil.

Dus ja heel wat veranderingen, maar ik moet zeggen dat ik me heerlijk relaxt en gelukkig voel! Ik heb nu wel iets meer last van heimwee, omdat hier echt niets is op de NP's na. Maar het is supergezellig met Saskia! Verder sms ik veel met vriendinnen, m'n ouders en JP, dat helpt enorm. Natuurlijk bel ik ook met mijn superlieve oma!! Dus alle reacties en mails van iedereen zijn heel erg welkom! Dank jullie wel.

Nu ga ik proberen de foto's te uploaden. Te beginnen bij Queens Day en de rest.

Groetjes x

• 05 Augustus 2010 - 11:05

Mieke H:

Leuk Yentl, ik heb ooit precies dezelfde route gedaan tot aan Monkey Mia, we konden niet verder naar het noorden vanwege overstromingen. Bedankt voor jouw leuke kaarten. Ik ben erg druk met mijn 'hondje' (kruising Bouvier en herder, dus best groot, ze heeft eerst heel erg heimwee gehad, is daarna ziek geworden en nu is ze loops. Help!

Geniet lekker, veel plezier, Broom lijkt me geweldig. Het Noorden is zowiezo heel anders en heel erg heet. Maar wel erg mooi.

Liefs, Mieke

• 05 Augustus 2010 - 12:07

Nadine:

Ha 30 graden is niks joh! Probeer een 3 dagen van 37 graden en 2 boven de 40 graden....in België! Ja echt België!!!

Je brief en kaart voor Jo zijn goed aangekomen hoor! Sorry dat ik het niet eerder liet weten maar er was hier het e.e.a. gebeurd maar daar zal ik je wel over mailen!

Dikke kus!

• 05 Augustus 2010 - 13:27

Oma Lisse:

hallo poepieschatje ,wateen mooi verhaal en wat zien jullie veel. ik vond het mooi te horen dat je toch nederland het mooist vond en weer lekker bij ons komt wonen . dikke knuffel,kus van mij en mihai.

• 05 Augustus 2010 - 13:34

Chantal:

Hey Yentl!!!

Leuk om de verhalen weer te lezen. Ik vraag me af en toe af of ik wel de juiste keuze heb gemaakt om niet meer in het buitenland te werken... Maar goed, gelukkig zijn er altijd de vakanties nog waarin ik kan reizen. Den en ik zijn alweer met een volgend project bezig, een nieuw huis, koop, 3 woonlagen. Het voorlopig koopcontract is al getekend, als alles goed gaat is eind augustus alles rond en krijgen we 15 november de sleutel van onze nieuwe woing. We blijven wel in Zoetermeer, sterker nog we gaan maar zo'n 5 straten opschuiven. Anyway, ga stoppen moet nog ff het één en ander doen voordat ik straks mijn nachtdienst weer in mag...

Groetjes, veel plezier daar en doe voorzichtig!!!

• 05 Augustus 2010 - 18:52

Sandra:

Ha Yentl,

Fijn om weer je verhalen te lezen! Wat een hoop nix en dode dieren zeg!!!! Ha ha.

Helemaal goed om te lezen dat je relaxt en gelukkig bent, kan me voorstellen dat je heimwee hebt!

Maar ik ben super trots op je wat je allemaal doet en dat je zo'n lange reis maakt! SUPER!!!! Je kan nog lang genoeg leven en werken in Nederland, geniet er nog maar van!

Dikke knuffel van je nicht!

• 07 Augustus 2010 - 03:53

Priscilla & Roel De Meijer:

Hey meis!

Bellen met vriendinnen?? Uhhh ik heb je niet gehoord hoor :P M'n nieuwe nummer staat op wbj.nu ;)

Anyways... ben blij dat je wel mijn mail hebt gehad m.b.t. Thailand, dat hoor ik dan allemaal nog wel!

Verder leuk om te zien dat je ook van de natuur aan het genieten bent; het is hartstikke mooi allemaal! Inderdaad alleen jammer van de dode dieren langs de weg... :(

Veel plezier nog en lekker genieten! Voor je het weet ben je weer terug in NL en dan mis je Aussie weer...

Dikke X

• 09 Augustus 2010 - 11:22

Annemie:

Ha meissie!

Wauw, wat een stoffige verhalen weer :-). Gelukkig kwam er even een verfrissende onweersbui langs. Ik ben klaar met werken bij Fawlty Towers (yep, het seizoen is hier mega-kort) en ben inmiddels aan mijn laatste twee weken Zweden begonnen. Spreek je binnenkort weer even via de mail.

Liefs en een zoen, NME