21 november - 5 december 2010 - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Yentl America - WaarBenJij.nu 21 november - 5 december 2010 - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Yentl America - WaarBenJij.nu

21 november - 5 december 2010

Door: Yentl

Blijf op de hoogte en volg Yentl

14 December 2010 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Lieve allemaal,

Hierbij het verhaal van het zuid eiland van NZ.
Zondag 21 november zijn we in een boot gestapt, op zich niet vreemd, maar deze werd door een tractor de zee in getrokken. Best gaaf! Daarna hebben we een hele trip naar de noordelijkste watertaxi stopplek gemaakt en zijn we afgezet bij Bark Bay in het Abel Tasman NP om te lopen naar Torrent Bay. Toen we eerst aankwamen bij Bark Bay scheen de zon volop en waren we erg blij dat we even op het stand konden relaxen voordat we de wandeling zouden maken. Maar er kwamen donkere luchten aan het ja hoor… Een stort bui! Gelukkig was er een keukentje van het kamp, daar even geschuild met veel andere mensen en daarna was de lucht weer normaal en hebben we een prachtige dag gehad! De wandeling was er mooi met bos, strand en mooie uitzichten! Na 2,5 uur waren we op het ophaalpunt, dus nog even op het strand gezeten en toen werden we weer met de boot opgehaald. Weer werd de boot met de tractor uit het water gehaald en naar de camping gebracht.

Maandag 22 november onderweg gestopt bij een rivier, met mooie stenen! Waaronder stenen waarvan mijn vader denkt dat het jade is, die zijn een beetje groen. Bij het Paparoa National Park hebben we naar lime en mudstone rotsen gekeken met een blowhole. Deze rotsen noemen ze Pancake Rocks door de structuur. Mooi om te zien, helaas was het weer niet erg mooi, dus de volgende ochtend terug voor foto’s. Verder veel gereden naar Franz Josef Glacier Township.

Woensdag 24 november zijn we naar Glacier Helicopters gegaan voor onze tour, maar helaas zou deze worden verschoven naar einde middag door laaghangende bewolking… Dus lekker geluncht en naar The Hot Pools gegaan, wat een veel moderner gebouw was dan in Rotorua. Dit was Gletsjer water verwarmt door gas, terwijl de vorige echt thermisch water was uit de aarde opgewarmd. Erg lekker relaxen dus! Om 17:00u weer bij de helicopter, maar helaas… Dus verzet naar de volgende ochtend in Fox Glacier Township. Aangezien we nog tijd hadden zijn we naar de Kiwi Encounter geweest bij het Coast Wildlife Centre wat net 2 weken open was. Daar hebben we in het donker kiwi’s gezien, waar de bijnaam voor de NZ’ers vandaan komt.

Donderdag 25 november vroeg op voor de helicopter tour, het was wel erg fris, maar het weer was goed genoeg voor de vlucht! Mam naast de piloot en ik daarnaast. Een ander stel achterin met pap achter ons. We hebben de volgende route gevlogen: van Fox Glacier Township over de Franz Josef Glacier omhoog, langs Mount Cook, toen op de Fox Neve geland. Dat is nog een verhaal op zich! Pap had door dat er een trede was om je voet op te zetten, maar miste die… Hij wilde zijn andere voet gebruiken om zichzelf rechtop te houden, maar helaas heeft de sneeuw daar een stokje voor gestoken… Waardoor hij heel snel languit in de sneeuw lag! Hihi, whoops! Nadat mam en ik van het lachen waren bijgekomen nog wat mooie foto’s gemaakt en via de Fox Glacier naar de Township gevlogen. Daar was pap zo druk bezig met al zijn spullen meenemen uit de helicopter, dat hij vergat dat er een koptelefoon op zijn hoofd zat… Wat op zich geen probleem is, ware het niet dat deze aan de helicopter vastzit….hihi! Nadat dit verholpen was op weg naar een cafe’tje voor een kopje koffie/warme chocomel.

Op vrijdag 26 november via een binnendoor weg naar Queenstown, hierdoor kwamen we langs het Cardrona Hotel. Daar hebben we heerlijk in het zonnetje koffie/warme chocomel gedronken met heel veel musjes en merels die ons wel van onze appeltaart met slagroom af wilde helpen! In Queenstown naar de Gondola Skyline om boven van het prachtige uitzicht te genieten! Daarna nog door het dorp gelopen en genoten van een goed diner bij Wai!

Zaterdag 27 november zijn we op weg gegaan naar Te Anau. Onder weg waren er veel wilde lupines en gele brem, heel erg mooi! Ook de weg naar Milford Sound was prachtig! Een kea (een vogel, maar voor de oplettende lezer inderdaad onze camper komt van Kea Campers) gezien die erg brutaal was en bij elke auto bijna naar binnen vloog voor eten! Maar er zijn mooie foto’s van gemaakt, of althans geprobeerd. De Chasm Walk was ook erg mooi, met een snelstromende rivier en regenboog! Bij de Milford Sound Lodge hadden ze een camping, nou ja een grassige parkeerplek. Met helaas veel van die kleine steekvliegjes! Dus veel binnen blijven en niet rustig in het zonnetje zitten…

Zondag 28 november vroeg op om de eerste cruise van Mitre Peak Tour te nemen, maar helaas was het erg bewolkt. We hoopten dat de laaghangende bewolking niet zou blijven hangen, want we hadden een heel eind gereden speciaal voor dit. Maar gelukkig vormde de wolken mooie vreemde figuren die een heel speciaal effect aan Milford Sound gaven. De tour was prachtig! Al had de gids wel wat meer informatie mogen geven, nou ja voor pap en mam maakt dat toch niet uit, die verstaan geen Kiwi of Ozzie, hihi. Pinguins, zeehonden en zwarte vogels (ja die bleken ook bijzonder…) gezien. We zijn een waterval ingevaren en hadden zelfs wat stralen zon! Onderweg naar Balclutha heel veel schapen gezien, net als in de rest van NZ trouwens.

Maandag 29 november waren we na wat rijden in Dunedin aangekomen, daar had ik een goede tip van Priscilla en Roel gehad om de Cadbury World Chocolate Factory te bezoeken! Dat was geweldig, we kregen chocolade om te proeven of mee naar huis te nemen. Pap heeft alles terplekke opgegeten, op de chocolate drops na, die strooide hij over de hele vloer heen (oke, wel per ongeluk omdat hij het zakje niet open kreeg, hihi). Als we vragen juist beantwoorden kregen we een mini chocolaatje! We voelde ons als een echte Charlie in the Chocolate Factory met de chocolade waterval die ze hadden gebouwd speciaal voor de toeristen!! Na nog wat winkeltjes in Dunedin te bekijken, zijn we naar Otago Peninsula gereden. Daar veel wadvogels en schapen gezien. Op de camping waren veel Nederlanders, waaronder ook onze buren. De meneer was een beetje onhandig bezig om de tafel op z’n kop op te zetten, terwijl het makkelijker is om eerst de onderkant neer te zetten en dan de top er op te leggen. Dit probeerde pap ook duidelijk te maken, maar dan op zijn manier en meer in de vorm van ‘als je het omdraait doe je niet zo moeilijk’. Waarop die meneer zei ‘laat mij lekker moeilijk doen’…. Dus tja, je kan zeggen dat het burencontact nooit meer hersteld is na dit eigenlijk hilarische evenement!

Dinsdag 30 november zijn we naar Pinguin Place gereden, dat is een reservaat voor de Yellow-eyed Pinguin. Ze zijn erg zeldzaam en worden bedreigd door de geïntroduceerde dieren (konijnen/hermelijnen etc.). Hier hebben ze kleine nesthuisjes gebouwd, zodat ze veilig zijn. Daarna naar The Albatros Centre, geen albatros gezien maar wel veel informatie. En doorgereden naar de Moeraki Boulders, dit zijn ronde bollen die je met laagtij kan zien op het strand. Dat is wel leuk om te zien, mooie foto’s gemaakt door de vormen en kleuren!

Woensdag 1 december in Oamaru rondgekeken en de Steampunk NZ tentoonstelling in de Forrester Gallery bekeken. Pap en mam vonden die geweldig, maar smaken verschillen… We hebben het werkende radiostation ‘Oamaru Heritage Rado’ bezocht, een snoep en speelgoed winkeltje en een vintage kledingwinkel met spullen uit de Victoriaanse tijd!

Donderdag 2 december naar Kaikoura voor de Whale Watch Tour. Deze was pas ’s middags dus eerst nog een koffie/warme chocomel besteld bij een cafe’tje onderweg. De serveerster keek ons aan en vroeg toen ‘Is that your campervan….moving?...’ Uhm ja dus, pap liep er rustig op af, want gelukkig was de camper al gestopt met wegrijden van de grote parkeerplaats! De tour was erg informatief! Verder de sperm whale gezien, deze dankt zijn naam aan de grote hoeveelheid witte olieachtige vloeistof in zijn voorhoofd. Het was erg cool om te zien hoe hij dook, want dan kwam zijn staart naar boven voor de mooie foto’s! Het leukste vond ik de Dusky dolfijntjes die er om heen zwommen en later ook om de boot, die allerlei acrobatische truckjes deden!! Ook een aantal albatrossen gezien en zeehonden!

Vrijdag 3 december de hele dag heerlijk in het zonnetje gezeten!

Zaterdag 4 december moesten mam en ik de koffers weer inpakken en moesten we de camper inleveren. Voor lunch had ik allerlei eten uit de camper bewaard, dus hebben we gepicknickt in de hotelkamer, hihi!! Daarna Christchurch city center in om even rond te lopen en toen in het George Hotel te eten en overnachten. Mooi luxe hotel, maar voor mij veel te modern. Ik ben meer van het ouderwetse!

Zondag 5 december was het tijd om te gaan vliegen. Eerst met z’n 3en van Christchurch naar Auckland en daarna gingen pap en mam naar Hong Kong en huis. Ik ging naar Perth, helaas weer afscheid van mijn ouders, maar het is nu nog maar 2 maanden voordat ik thuis ben dus dat komt wel goed! Mijn vlucht van Auckland naar Perth duurde bijna 10 uur en ik zat in het midden. Aan de linkerkant had ik een hele dikke meneer en aan de rechterkant een hele lange jongen… Had ik weer… En dan krijg je erwtjes en rijst als eten, dat is niet makkelijk eten kan ik je vertellen!

Mijn volgende verhaal zal gaan over mijn tijd in Perth en omgeving! Tot snel! Groetjes

• 14 December 2010 - 06:04

Sas:

en nog een verhaaltje te gaan om te lezen,jippie!

• 14 December 2010 - 13:57

Nadine:

Ja met zo'n rugby vest aan moet je toch echt een keer mee naar een wedstrijd!